2013.05.28.
22:35

Írta: charlie-firpo

Miért kell fáslizni miután elhagytuk a csizmát?

Egy korábbi bejegyzés kommentjeiben javasoltam mindenkinek, hogy műtét után érdemes a lábat sokat felpolcolni és miután levettétek a "holdjáró-csizmát" még sokáig fáslizni kell a lábat. Hogy ez miért olyan nagyon fontos, arról egy gyógytornász ismerősömet kértem meg, hogy írjon néhány szakmaibb sort. (Ahogy természetesen minden tanács ezen a blogon, ez sem minősül hivatalos orvosi tanácsnak, véleménynek, minden esetben konzultáljatok orvosotokkal, gyógytornászotokkal!!!)

"Na, hát miért fontos a fáslizás? Műtéteket követően az adott terület vérkeringése romlik, lelassul, ezért a felgyülemlő folyadékot a szervezet lassabban tudja elszállítani, így alakul ki a duzzadás. Alsó végtagon ez fokozottabb, mert a szervezetnek a gravitációval is meg kell küzdenie. Ezért kell a lábat polcolni. Sokkal jobb lesz a vénás visszaáramlás, ha a láb magasabban van, mint a szív. Vagy legalábbis nem lóg, fel van valamennyire polcolva. A vénás visszaáramlást tudjuk még segíteni a fáslival, amely a vénák falait támogatja kívűlről. Nem engedi a véna túlzott kitágulását, valamint segíti a szövetközti térben lévő folyadékok visszakerülését az erekbe (illetve nem engedi kiszivárogni olyan nagy mennyiségben).
Achilles-ín sérülés után (és más alsóvégtagi sérülés után) nagyon ajánlott a vizitorna. A víz hidrosztatikai nyomása hasonló módon hat, mint a fásli - külső nyomást gyakorol az erekre, ezzel segítve a vénás keringést. És ha még mozgunk is a vízben (alsóvégtagi izmok dolgoztatása), mégjobban serken a keringés. És ugye vízben könnyebb is a mozgás. :) Természetesen vízbe csak teljesen gyógyult sebbel lehet menni!
Javasolt a fásli felhelyezés előtt végig csinálunk egy vénás tornát. Akár ezzel lehetne kezdeni a napot: ébredés után torna, fáslizás és ki lehet kelni az ágyból. :) Tudom, ezt nem mindig lehet kivitelezni a reggeli megszokott rutin miatt, de azért érdemes erre törekedni. Illetve a fáslizás előtt torna legyen mindenképp!!!"

(A vénás torna egy keringésjavító gyakorlatsor. Alsóvégtagi izmok megdolgoztatása fekvő helyzetben, légző gyakorlatokkal kombinálva. Keressetek rá a neten, komplett tornák vannak fent és videók is!)

Tehát fáslizzatok szorgalmasan, fel a térdhajlatig. Erre kiváló a széles fásli (asszem 10cm vagy 12cm), amit patikában vagy gyógyászati-segédeszköz boltban kapni. Olyat vegyetek ami önmagához rögzíthető egy kapoccsal, mert csak az marad relatíve sok ideig feszesen.

Kedves ismerősömnek pedig köszönet a sorstársak nevében is a tanácsokért!

4 komment

Címkék: gyógytorna rehabilitáció achilles achilles ín fáslizás

A bejegyzés trackback címe:

https://achillesin.blog.hu/api/trackback/id/tr95331374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andrea1971 2013.05.30. 00:49:38

Szia, nagyon sok információt kaptam a blogodból, amit ezúton is köszönök. Kérdésem az lenne, hogy a Medi Walkert milyen gyorsan lehet beszerezni ill. egyszerűen "besétálok" egy gyógyászati segédeszköz boltba és megveszem/ vagy inkább rendeljek netről? Támogatja-e vajon a TB? Jelenleg műtét és 3 hét spicc után vagyok, a dokim szeretett volna járógipszet adni, de nem sikerült úgy felfeszítenie a lábfejemet, amennyire azt a járógipszhez kellett volna...én eközben persze csillagokat láttam a fájdalomtól. Ezért csak 1 sima körgipszet kaptam kicsit megnyújtottabb Achillesszel, ami még mindig nem terhelhető és jövő hétre tervezi a járógipszet újra a felfeszítéses technikával...Akkor döntöttem úgy, hogy ezt nem vagyok hajlandó még egyszer elviselni. Körülnéztem és ezt a nagyon hasznos blogot találtam. Nem is akarok gipszet, csak a Medi Walkert, szóval ha van tapasztalatod, hogy hol lehet leggyorsabban beszerezni, kérlek írd meg! A dokim valószínűleg nem támogatja, mert már a könnyített gipszet sem akarja engedni, de van(lesz) egy jó gyógytornászom a gipsz után és addigra mindenképpen be szeretném szerezni. Előre is köszi :)

charlie-firpo 2013.05.30. 09:59:10

@Andrea1971: Szia!

Nem vagyok orvos, és nem is szeretnék senkit felülbírálni, de én olyanról még nem hallottam amit írsz. Max. fokozatosan, hetente 5-10 fokot állítva szokták visszahajtani a lábat nem azonnal. Eddig amilyen nagyon sikeres gyógyulási sztorikat hallottam, abban ugyan mind forszírozták kicsit a megvarrt achilles nyújtását a csizmás időszakban, de CSAK NAGYON óvatosan és fokozatosan. Szerintem ami így fáj azt nem biztos, hogy erőltetni kell. Nekem pl. egyáltalán nem hajlították vissza, ennek meg is lett az eredménye, mert merev maradt, amit csak sok tornával sikerült helyrehozni. De ilyen agresszíven csinálni???
A Medi Walkert felírja az ortopédorvos, de így, TB-vel együtt is 12e Ft körül van. Gyógyászatikban lehet kapni főleg kórházakban.
A csizma NAGYON jó, a lehető legjobb ami ebben az állapotban történhet veled, aránylag jól szellőzik, rá lehet lépni egy idő után, masszív, könnyen le lehet venni és kitakarítani, ha le akarod mosni a lábad, vagy egy picit (óvatosan!!!) megmozgatni. Ezen felül vagy a talp szögét lehet spicc (planar) állásból fokozatosan csökkenteni, vagy a sarkad alá raknak emelőket, melyeket fokozatosan kivesznek. Nekem az előbbi volt, az nagyon bejött.
Gyors gyógyulást kívánok!

Tudatlan07 2013.09.14. 23:15:26

Sziasztok! Jól értem hogy valakinek a gipsz után még a csizmát is felírják? én azt hittem eddig, hogy a csizma a gipsz helyett van. Nekem a műtét után volt 1,5 hét "sín" felül, aztán most van 4 hétig gipsz, és utána úgy értettem hogy gipsz levétel, majd gyógytorna következik.

A fáslizással kapcsolatban a fásli "kiváltható" pl ilyennel: ELASTOFIT EAD TÉRDHARISNYA? Csak hogy ne kelljen minden nap tekergetni :))

Vass József 2017.11.01. 17:19:06

Szerintem a medivel is óvatosak legyetek,én kaptam 30 fokra van állitva a dokim azr mondta még 1 hétig nem szabad terhelni mert 5-8 hét a szalag gyógyulási ideje
süti beállítások módosítása