2013.06.16.
23:38

Írta: charlie-firpo

Achilles-szakadás jótanácsok

Bár egy kommentben már ugyanezt leírtam az "És még mindig szakadnak..." alá, melynek kommentfolyamát az "új kollégáknak" mindenképp ajánlom elolvasni, azt gondolom, érdemes egy külön posztot írni a jótanácsokról, a gyors gyógyulás érdekében. Ez kizárólag a saját magánvéleményem, mindenki saját felelősségére döntsön persze.

Az achilles-szakadás jótanácsok tehát összefoglalva (szigorúan szerintem, az én esetemből tanulva):
1. Ha már elszakadt, mielőbb műttesd meg (3 napon belül, mert csak rosszabb lesz), van aki a nem varrást választja (ld. kommentek) de az általános gyakorlat szinte minden esetben a műtét, ez nagyobb biztonságot is ad.

2. Ha pesti vagy, igyekezz a Sportkorházba menni, vagy a fiumei úti Balesetibe. A Sport azért jobb, mert ott azzal a filozófiával állnak hozzá, hogy még valaha sportolni akarsz vele (ha kell kontakt jó orvoshoz szóljatok).

3. Ha egy mód van rá, olyan orvost keressetek, aki laktoszkóppal megcsinálja= nem vágja fel az egészet, hanem csak 6 pötty marad. Nem tudom mitől függ persze, hogy vágják vagy csak bökik.

4. És igen (!!!) lehet helyi érzéstelenítéssel is, vagy max spinálisan (deréktól lebénít), nem minden esetben kötelező altatni.

5. A műtét után fokozatosan, hétről-hétre szokták visszafeszíteni a lábfejet a csizmával, spiccből a derékszögbe. Van aki közben nagyon óvatosan tornáztatja is. Van olyan orvos, aki a csizmát (ami olyan, pl. Medi-Walker) úgy hagyja, hogy bizonyos szögtartományban mozoghasson a lábfej.

6. A csizmát is folyamatosan polcolni kell, mert dagad benne a láb!! Attól mert tudsz már járni, azért ne erőltesd!!!

7. A véralvadásgátlót nem éri meg ellinkelni, szúrni kell szorgalmasan, nem nagy ügy, úszógumisok előnyben!! :)

8. Éjszakára ne vedd le a csizmát, mert egy rossz rúgással bajt okozhatsz és minden kezdődhet elölről!

9. Ha levették a csizmát érdemes elhagyni a mankót mielőbb, még ha nehéz feladat is!!!

10. MINDENKÉPP gyógytornáztatni KÖTELEZŐ a sérült lábat!!! Legalább fél évig és napi szinten!! Ez a legfontosabb!! Ha felírják, érdemes elmenni, felírni a gyakorlatokat és otthon minden nap csinálni!! (Ha nem, addig kell hisztizni míg felírják. Ha mégsem írják, akkor ki kell fizetni, ezen ne spórolj!!!) Ég és föld a különbség a rehabban vele/nélküle. (Érdemes a jó lábat is tornáztatni néha, mert extra terhelésnek van kitéve!)

11. Sokáig kell még fáslizni (lásd az erről szóló bejegyzést) és polcolni még a lábat a csizma után is, hordj kényelmes edzőcipőt, még ha ciki is, a lábad fontosabb.

12. Rehab célból érdemes, úszni (gyorsban ha 1 mód van rá) vagy vízigimnasztikára járni, gyógyfürdőzni, szobabiciklizni, lécsőgépezni, persze csak óvatosan. Továbbá a legeslegjobb a séta. Az ideális: heti 4x 2 óra, nyugodt folyamatos tempóban. A rendszeresség a fontos nem a dinamika!

13. A rehab alatt egy ideig érdemes achilles védőt hordani, ez biztonságot ad. De egy idő múlva el is kell hagyni, hadd erősödjék az ín.

Ha még eszembe jut valami, vagy jó kommentet kapok kiegészítem a posztot. Remélem sokaknak segíthetnek ezek a tanácsok!

6 komment

Címkék: jótanács műtét rehabilitáció achilles

A bejegyzés trackback címe:

https://achillesin.blog.hu/api/trackback/id/tr155364476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nikoletta Gróf 2013.11.19. 18:41:12

Sziasztok!

SOS-ben kéne nekem eladó 43-as méretű alsó végtagi orthesis csizma,ami árban elfogadható.Használt is érdekel.Kérem,ha valaki tud ilyet jelezzen!gniky29@citromail.hu e-mail címen!Előre is köszi!

Scooby 80 2014.09.11. 17:04:28

Sziasztok.
Màr kb 3 ès fèl hònapja volt a mûtètem, sajnos ùjraszakadt egy rèszleges után s mèg mindig elèg èrzèkeny a bokacsont körül. Söt, nèha vàladèkozik is a heg mellett, illetve meg-megduzzad.Ez normàlis?
Sajna a munkàm miatt napi 10-12 òràt àllok, ami làthatòan nem a legideàlisabb de nem tudok mit tenni.
Kenöcs segìtene?
Nem tudom jò 5let-e ha mèg vàladèkozika seb.
Köszi elöre is a kkommenteket.
Szèp napot nektek.

Audrey1 2015.07.13. 15:39:06

Sziasztok!
Én is elszakítottam a bal achillesemet és nagyon sok segítséget kaptam a blognak köszönhetően! Már most köszönöm! Mit csinál a hülye ember, pláne ha nő? Azonnal rákeres a problémára az interneten és onnan próbálja gyógyítani magát.
Nekem két hete műtötték meg a szakadást, azt mondta az orvos, hogy eléggé el voltak távolodva a végek egymástól és rostosan szakadt, de szépen össze tudta varrni. 3 napot voltam kórházban, engem csak térdig gipszeltek és a műtét után rögtön feltették azt a gipszsint amit előtte két nappal, a sérülésem keletkezésekor már az ügyelelten kaptam. Alatta be volt kötve a seb, de nem volt benne cső sem és szépen be is forrt. Itthon az egyik orvos barátnőm kicserélte a kötést időközben, de miután haza engedtek, csak ma kellett vissza mennem először.
Nem is értem, hogy mitől függ, hogy kit meddig gipszelnek, meg hogy mennyi fekvő gipszet kap. Olvasom itt, hogy van aki 6 hétig is fekvő gipszes, meg még 3,5 hónappal a műtét után is mankóval jár. Ugye ez nem általános?
Még a kórházban mondtam az orvosomnak, hogy szeretnék Medi Walkert, először azt mondta, hogy nem javasolja, mert ezt fixen kell tartani, de aztán mondta, hogy OK, felírja.
Ismerős által kerültem az orvoshoz, a traumatológia osztályvezető főorvosa, ami olyan szempontból biztosan előnyös, hogy precízen és tökéletesen műtött, de azt gondolom, ilyen műtétet ő ritkán végez, lehet, hogy nincs nagy tapasztalata a csizmával.
Na, ma eljött a nagy nap, megkaptam a csizmát. Kivette a varratokat, átkötötte és befáslizta majd kis játékot hagyott a bokánál és azt mondta, most akkor kezdjek el járni. Egy lépést sem tudtam megtenni mankó nélkül, nagyon húzódik még az ín. Azt mondta, gyakoroljam, különben megrövidül és úgy marad. Fájdalmas napok lesznek, ezt már érzem! A varrat helye viszont nem fáj és nem is piros.
Igazán semmi jótanáccsal nem látott el, azt sem mondta, hogy levehetem és lezuhanyozhatom a lábam, azt sem mondta, hogy alváskor hordanom kell-e, kenhetem-e már a varratot, hogy szép legyen a heg, mennyit terhelhetem, polcolni kell-e még?
Ha rá lehet terhelni, akkor elvileg vezetni is lehet majd vele, ha már kicsit erősödik? Most bánom, hogy nem automata autót vettem! :-)
Nekem szép vékony bokám van és szeretek magas sarkúban is járni....ugye nem lesz vödör bokám? A heg az látszik, majd, az Ok, de ha még meg is vastagszik....
Mondjuk most a legnagyobb bajom azért mégsem ez, hanem a szobafogság a nyári melegben, meg az, hogy nem tudok dolgozni.
Szép napot mindenkinek :-)

adree27 2015.10.13. 07:12:02

Sziasztok!
Gyakran szoktam olvasgatni a blogot, amióta velem is megtörtént ez a sajnálatos "ballépés". Júniusban szakadtam, műtét, gipsz, a szokásos sztori. Most már alakulok, ha lassan sétálok, akkor már nem bicegek,járok úszni, újra tudok vezetni. Nem is ezzel van bajom, mert mára már elfogadtam, hogy ez nagyon, nagyon lassan gyógyuló sérülés.
Amiben mégis tanácsot kérnék az az, hogy előfordult-e még valakivel az, hogy a műtéti heget kidörzsölte a cipő. Ha igen, akkor mit csinált vele? Nekem ugyanis az a problémám, hogy bármilyen cipőt is veszek a lábamra, egy ponton nyomja, dörzsöli a heget és mindig lesz rajta egy var, ami néha vérzik is kicsit. Cipőt venni meg muszáj, így október táján nem rohangálhatok papucsban, különösen, hogy dolgozni is járok már. Szóval minden tanácsnak és tapasztalatnak örülnék. Mindenkinek szép napot, a friss szakadtaknak pedig sok-sok kitartást.

Vass József 2017.10.17. 13:14:37

Sziasztok 2017 09 27 én mütöttek teljes szakadással,29én haza engedtek,10hó 12 én varratszedés és térd alatti gipsz,31n vissza járó gipszért,alig várom

Vass József 2017.10.31. 16:30:37

2017 okt 31én le vették a gipszemet,meg kaptam a medimet.30 fokra állitották még 1 hétig nem terheltem,egy hét múlva kell vissza mennem állitásra,azt mondták nov 21én teljesen leveszik a medit,úgy legyen,ki mit csinált ez idő alatt krémezte masszirozta,? Várom az észre vételeket
süti beállítások módosítása